Heb ik als inwoner ook instrumenten om invloed uit te oefenen op de Besluitvorming van de raad?

De gemeenteraad wil graag de inwoners van Dronten betrekken bij het besluitvormingsproces. Raadsleden horen graag uw mening of uw standpunt zodat zij deze kunnen meenemen in hun afwegingen over besluiten die Dronten aangaan.

Welke instrumenten kunt u daarvoor gebruiken:

• Meedoen in een vergadering: In een beeldvormende vergadering kunt u meespreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Een reden om mee te spreken kan zijn omdat het onderwerp u persoonlijk aangaat of bijvoorbeeld omdat u erg veel kennis heeft over het onderwerp en u de raad daarbij kunt helpen.
  • Inspreken in een vergadering: In een oordeelsvormende vergadering kunt u inspreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Na uw inspraak kunnen raadsleden u nog verhelderende vragen stellen. U kunt ook een schriftelijke inspraakreactie meegeven op een agenda onderwerp. Deze inspraakreactie zal dan bij het betreffende agendaonderwerp worden geplaatst.

Wilt u meespreken of inspreken meld u zich dan uiterlijk de woensdag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur bij de griffie via griffie@dronten.nl.

Een brief schrijven
Via een brief kunt u aandacht vragen voor een onderwerp waar u iets over kwijt wil aan de raad. Dat kan over van alles gaan. Belangrijk: Richt uw brief aan ‘De gemeenteraad van Dronten’. Met die aanhef vraagt u de raad om uw brief in behandeling te nemen. Wij plaatsen uw brief op de lijst ingekomen stukken op de website van de gemeenteraad.  U ontvangt van de griffie bericht over de afhandeling van uw brief.

De griffie ondersteunt naast alle raadsleden ook u als inwoner van de gemeente Dronten. Heeft u vragen over het werk van de gemeenteraad of misschien wilt u weten hoe u invloed kunt hebben op de lokale politiek? De griffie denkt graag met u mee en informeert u over de mogelijkheden. U kunt contact opnemen met de griffie via telefoonnummer 0321-14 0321 of via griffie@dronten.nl.